Załącznik do Zarządzenia 36/2025 Prezydenta Miasta Rybnika z dnia 21 stycznia 2025 r. 

Regulamin rozliczania nakładów poniesionych przez najemcę lokalu użytkowego będącego własnością lub w posiadaniu Miasta Rybnika

Regulamin ustala zasady uzyskiwania przez najemców lokali użytkowych zgody na przeprowadzenie remontu i dokonania ulepszeń lokalu oraz warunki rozliczenia poniesionych nakładów w czynszu. 

§ 1.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

  1. Wynajmującym - należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku,

  2. Najemcy - należy przez to rozumieć najemcę lokalu użytkowego lub osobę zajmującą lokal użytkowy na podstawie innego tytułu prawnego. 

§ 2.

Nakłady poniesione na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego mogą zostać rozliczone Najemcy w czynszu na zasadach określonych niniejszym regulaminem, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. Najemca uzyskał pisemną zgodę Wynajmującego na przeprowadzenie remontu lub ulepszenie lokalu użytkowego i rozliczenie poniesionych nakładów w czynszu,

  2. Najemca przeprowadził remont zgodnie z określonymi przez Wynajmującego warunkami/zaleceniami,

  3. Najemca nie posiada zaległości w opłatach za najem lokalu użytkowego,

  4. Najemca dokonał nakładów, do których nie był zobowiązany na podstawie obowiązujących postanowień umowy najmu.

 

§ 3.

Ustala się następujący tryb udzielania zgody, o której mowa w § 2 pkt. 1):

  1. Najemca składa pisemny wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie we własnym zakresie prac remontowych lub ulepszeń lokalu wraz ze wstępnym kosztorysem, sporządzonym w formie szczegółowej w oparciu o Katalogi Nakładów Rzeczowych (KNR), na średnich cenach podanych w sekocenbudzie dla danego kwartału. Integralną część kosztorysu stanowi przedmiar robót, na podstawie którego dokonano wyceny kosztorysowej oraz zwymiarowane szkice przedmiarowe lub rzuty, na podstawie których dokonano przedmiaru robót z zastrzeżeniem pkt 2),

  2. jeśli zakres prac obejmuje wyłącznie wymianę stolarki okiennej i/lub drzwiowej albo wartość szacowanych prac nie przekracza 10 tys. zł netto, Najemca zamiast wstępnego kosztorysu może przedłożyć co najmniej trzy oferty firm świadczących usługi w danym zakresie,

  3. Wynajmujący rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę:

  4. konieczność przeprowadzenia wnioskowanych prac,

  5. stan techniczny elementów objętych wnioskiem,

  6. interes Wynajmującego oraz Najemcy,

  7. w przypadku pozytywnej oceny wniosku, Wynajmujący zawiera z Najemcą w formie pisemnej porozumienie remontowe określające:

  8. zakres prac oraz warunki/zalecenia wykonania remontu,

  9. wskazanie zasad, w oparciu o które będzie możliwe dokonanie rozliczenia nakładów w czynszu oraz określenie maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,

  10. zastrzeżenie, że rozliczenie poniesionych nakładów na remont lub ulepszenie lokalu w czynszu będzie możliwe wyłącznie na zasadach określonych w zawartym porozumieniu,

  11. Wynajmujący odmawia udzielenia zgody w przypadku złożenia przez Najemcę wniosku o rozliczenie kolejnych nakładów w odniesieniu do tego samego lokalu, do czasu rozliczenia poprzednio dokonanych nakładów.

§ 4.

Ustala się następujące zasady rozliczenia nakładów poniesionych przez Najemcę na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego:

  1. rozliczenie nakładów  nastąpi po bezusterkowym odbiorze końcowym robót dokonanym przez Wynajmującego,

  2. wartość poniesionych przez Najemcę nakładów ustala się w oparciu
    o przedłożone faktury (w oryginale), z zastrzeżeniem pkt 3),

  3. co do zakresu prac, o których mowa w § 3 pkt 2), w przypadku kiedy Najemca przedłożył oferty firm, wartość poniesionych przez Najemcę nakładów ustala się                    w oparciu o fakturę wystawioną za wykonane roboty, zgodnie z ofertą przedstawiająca najniższą cenę,

  4. rozliczeniu podlegają prace w zakresie udzielonej zgody Wynajmującego do wysokości ustalonej przez Wynajmującego maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,

  5. rozliczenia nakładów dokonuje się poprzez obniżenie maksymalnie o 50% czynszu najmu do czasu pokrycia uzgodnionej wartości poniesionych nakładów. Strony w formie pisemnego porozumienia potwierdzają wartość nakładów podlegających rozliczeniu oraz ustaloną wysokość obniżonego czynszu za dane miesiące w okresie rozliczenia nakładów.

§ 5.

  1. Jeżeli Najemca przyczynił się do złego stanu elementów technicznych lokalu Wynajmujący wydaje zgodę na dokonanie remontu bez możliwości rozliczenia poniesionych nakładów.

  2. W przypadku rozwiązania umowy najmu przez Najemcę nie przysługuje mu roszczenie o zwrot nierozliczonych nakładów.

  3. W przypadku rozwiązania umowy najmu przez Wynajmującego, z powodu okoliczności leżących po stronie Najemcy, Najemcy nie przysługuje roszczenie o zwrot nierozliczonych nakładów.

§ 6.

W uzasadnionych przypadkach Wynajmujący za zgodą Prezydenta Miasta może określić inne sposoby rozliczeń nakładów poniesionych przez Najemców. 

Udostępnij: