Załącznik do Zarządzenia 36/2025 Prezydenta Miasta Rybnika z dnia 21 stycznia 2025 r.
Regulamin rozliczania nakładów poniesionych przez najemcę lokalu użytkowego będącego własnością lub w posiadaniu Miasta Rybnika
Regulamin ustala zasady uzyskiwania przez najemców lokali użytkowych zgody na przeprowadzenie remontu i dokonania ulepszeń lokalu oraz warunki rozliczenia poniesionych nakładów w czynszu.
§ 1.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
Wynajmującym - należy przez to rozumieć Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku,
Najemcy - należy przez to rozumieć najemcę lokalu użytkowego lub osobę zajmującą lokal użytkowy na podstawie innego tytułu prawnego.
§ 2.
Nakłady poniesione na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego mogą zostać rozliczone Najemcy w czynszu na zasadach określonych niniejszym regulaminem, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
Najemca uzyskał pisemną zgodę Wynajmującego na przeprowadzenie remontu lub ulepszenie lokalu użytkowego i rozliczenie poniesionych nakładów w czynszu,
Najemca przeprowadził remont zgodnie z określonymi przez Wynajmującego warunkami/zaleceniami,
Najemca nie posiada zaległości w opłatach za najem lokalu użytkowego,
Najemca dokonał nakładów, do których nie był zobowiązany na podstawie obowiązujących postanowień umowy najmu.
§ 3.
Ustala się następujący tryb udzielania zgody, o której mowa w § 2 pkt. 1):
Najemca składa pisemny wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie we własnym zakresie prac remontowych lub ulepszeń lokalu wraz ze wstępnym kosztorysem, sporządzonym w formie szczegółowej w oparciu o Katalogi Nakładów Rzeczowych (KNR), na średnich cenach podanych w sekocenbudzie dla danego kwartału. Integralną część kosztorysu stanowi przedmiar robót, na podstawie którego dokonano wyceny kosztorysowej oraz zwymiarowane szkice przedmiarowe lub rzuty, na podstawie których dokonano przedmiaru robót z zastrzeżeniem pkt 2),
jeśli zakres prac obejmuje wyłącznie wymianę stolarki okiennej i/lub drzwiowej albo wartość szacowanych prac nie przekracza 10 tys. zł netto, Najemca zamiast wstępnego kosztorysu może przedłożyć co najmniej trzy oferty firm świadczących usługi w danym zakresie,
Wynajmujący rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę:
konieczność przeprowadzenia wnioskowanych prac,
stan techniczny elementów objętych wnioskiem,
interes Wynajmującego oraz Najemcy,
w przypadku pozytywnej oceny wniosku, Wynajmujący zawiera z Najemcą w formie pisemnej porozumienie remontowe określające:
zakres prac oraz warunki/zalecenia wykonania remontu,
wskazanie zasad, w oparciu o które będzie możliwe dokonanie rozliczenia nakładów w czynszu oraz określenie maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,
zastrzeżenie, że rozliczenie poniesionych nakładów na remont lub ulepszenie lokalu w czynszu będzie możliwe wyłącznie na zasadach określonych w zawartym porozumieniu,
Wynajmujący odmawia udzielenia zgody w przypadku złożenia przez Najemcę wniosku o rozliczenie kolejnych nakładów w odniesieniu do tego samego lokalu, do czasu rozliczenia poprzednio dokonanych nakładów.
§ 4.
Ustala się następujące zasady rozliczenia nakładów poniesionych przez Najemcę na remont lub ulepszenie lokalu użytkowego:
rozliczenie nakładów nastąpi po bezusterkowym odbiorze końcowym robót dokonanym przez Wynajmującego,
wartość poniesionych przez Najemcę nakładów ustala się w oparciu
o przedłożone faktury (w oryginale), z zastrzeżeniem pkt 3),co do zakresu prac, o których mowa w § 3 pkt 2), w przypadku kiedy Najemca przedłożył oferty firm, wartość poniesionych przez Najemcę nakładów ustala się w oparciu o fakturę wystawioną za wykonane roboty, zgodnie z ofertą przedstawiająca najniższą cenę,
rozliczeniu podlegają prace w zakresie udzielonej zgody Wynajmującego do wysokości ustalonej przez Wynajmującego maksymalnej kwoty możliwej do rozliczenia,
rozliczenia nakładów dokonuje się poprzez obniżenie maksymalnie o 50% czynszu najmu do czasu pokrycia uzgodnionej wartości poniesionych nakładów. Strony w formie pisemnego porozumienia potwierdzają wartość nakładów podlegających rozliczeniu oraz ustaloną wysokość obniżonego czynszu za dane miesiące w okresie rozliczenia nakładów.
§ 5.
Jeżeli Najemca przyczynił się do złego stanu elementów technicznych lokalu Wynajmujący wydaje zgodę na dokonanie remontu bez możliwości rozliczenia poniesionych nakładów.
W przypadku rozwiązania umowy najmu przez Najemcę nie przysługuje mu roszczenie o zwrot nierozliczonych nakładów.
W przypadku rozwiązania umowy najmu przez Wynajmującego, z powodu okoliczności leżących po stronie Najemcy, Najemcy nie przysługuje roszczenie o zwrot nierozliczonych nakładów.
§ 6.
W uzasadnionych przypadkach Wynajmujący za zgodą Prezydenta Miasta może określić inne sposoby rozliczeń nakładów poniesionych przez Najemców.